Miksi saksofonin suukappaleita on niin monta?
Eikö tähän mennessä olisi jo pitänyt löytyä se yksi täydellinen suukappale, jota kaikkien tulisi soittaa? No, ei se mene ihan niin. Tässä tekstissä kerron lyhyesti, miksi suukappaleita on niin monenlaisia, miksi uusia malleja kehitetään jatkuvasti ja miten eri elementit vaikuttavat yksilölliseen soundiin.
Baffle
Aloitetaan bafflesta. Baffle on suukappaleen osa, jolla on suurin vaikutus soundiin, koska se on ensimmäinen kohta, johon ilmavirta osuu. Bafflet voidaan jakaa kolmeen päätyyppiin:
• tasainen baffle,
• rollover-baffle ja
• step-baffle.
Tasainen baffle
Ensimmäinen suukappale, jolla soitit, oli todennäköisesti tasaisella bafflella varustettu malli. Tämä on tyypillistä aloittelevien saksofonistien perussuukappaleille sekä klassisille suukappaleille. Tällainen baffle ei ohjaa ilmavirtaa merkittävästi, vaan päästää sen kulkemaan suoraan läpi. Tämän seurauksena soundi on pyöreä ja pehmeä, ilman särmää tai kirkkautta. Tunnettuja tasaisen bafflen suukappaleita ovat esimerkiksi Yamaha 4C, Selmer C* sekä Yanagisawan hardrubber -suukappaleet
Rollover-baffle
Rollover-baffle kehitettiin jazzmusiikin myötä. Se oli yleinen jazzsoittajilla 1940-luvulta lähtien ja on nykyäänkin edelleen hyvin suosittu. Tässä muotoilussa bafflessa on pieni kohouma, joka ohjaa ilmavirtaa ja luo enemmän särmää ja voimaa soundiin. Rollover-bafflen suunnittelu on erittäin tarkkaa ja pienetkin muutokset voivat vaikuttaa suuresti ilmavirran kulkuun. Bafflen korkeudessa on monia variaatioita: mitä suurempi kohouma, sitä enemmän särmää ja voimaa suukappale tuottaa. Tunnettuja rollover-baffle -suukappaleita ovat esimerkiksi New York Meyer ja Otto Link Super Tone Master.
Step-baffle
Step-baffle puolestaan ohjaa ilmavirtaa vielä voimakkaammin. Kuten nimikin kertoo, step-baffle muistuttaa porrasta – se on ensin tasainen ja sitten äkillisesti laskeva. Tämä muotoilu luo kiilan, joka nopeuttaa ilmavirtaa, tuottaen entistä enemmän voimaa ja särmää. Step-baffle kehittyi, kun musiikki vahvistettiin sähköisesti ja saksofonistit joutuivat kilpailemaan voimakkaampien äänimaailmojen kanssa. Sen etuna on kyky leikata läpi kovankin bändin äänivallin, mutta sen haittana on, että se ei sovellu hyvin lämpimän soundin tuottamiseen tai hiljaa soittamiseen. Tunnettuja step-baffle-suukappaleita ovat Dukoff Super Power Chamber ja Guardala Studio. Nykyään vastaavia valmistetaan esimerkiksi malleissa Jody Jazz Super Jet ja Theo Wanne Durga.
Kammiot
Kammio sijaitsee siinä kohdassa, missä baffle päättyy ja suukappale liitetään saksofonin kaulaan. Se on osa, jossa ilma virtaa suukappaleen läpi ennen kuin se siirtyy varsinaiseen torveen. Alkujaan suukappaleiden kammio oli suuri, mikä tuotti täyteläisen ja laajan soundin. Myöhemmin suukappaleiden suunnittelussa alettiin käyttämään enemmän keskikokoisia ja pieniä kammioita, jotka tiivistävät ja fokusoivat soundia. Kammion vaikutus soundiin ei ole yhtä suuri kuin bafflen, koska ilmavirta on jo muotoutunut ennen kuin se saapuu kammioon.
Pienempi kammio tuottaa kirkkaamman soundin. Yhdistettynä tasaiseen baffleen se voi kuitenkin pysyä pyöreänä ja tummasävyisenä, kuten esimerkiksi Yamaha 4C-mallissa.
Suurempi kammio puolestaan levittää soundia ja tekee siitä pehmeämmän, mutta kun se yhdistetään korkeaan rollover- tai step-baffleen, kirkkaus ja voima saattavat tasapainottua.
Kärkiaukko (Tip Opening)
Kärkiaukko on suukappaleen ominaisuus, johon useimmat soittajat kiinnittävät eniten huomiota. Moni tietää suukappaleensa kärkiaukon koon, vaikkei olisi tietoinen sen bafflesta tai kammiosta.
Suurempi kärkiaukko mahdollistaa suuremman ilmamäärän, mikä voi tuottaa isomman soundin. Tällaiset suukappaleet voivat kuitenkin olla vaikeampia hallita ja intonoida.
Pienempi kärkiaukko ei vaadi yhtä paljon ilmaa ja on helpompi intonoida, mutta sen projisointi voi jäädä heikommaksi.
Kenelle mikäkin kärkiaukko sopii?
Aloittelijat ja klassisen musiikin soittajat suosivat pieniä aukkoja (koot 3 ja 4), koska ne tuottavat puhtaan ja helposti hallittavan soundin.
Rytmimusiikin soittajat suosivat keskikokoisia aukkoja (koot 5, 6 ja 7), jotka mahdollistavat monipuolisemman dynamiikan ja äänen.
Sopivan kärkiaukon valinta voi olla hankalaa, joten kannattaa tutustua tarkemmin eri vaihtoehtoihin ennen ostopäätöstä.
Yhteenveto
Saksofonin suukappaleen anatomia koostuu useista elementeistä, jotka vaikuttavat toisiinsa:
Baffle muokkaa ilmavirran suuntaa ja vaikuttaa äänen särmään ja voimaan. Kammio vaikuttaa äänen laajuuteen ja fokukseen. Kärkiaukko määrittää, kuinka paljon ilmaa suukappale läpäisee ja miten helposti sitä voi hallita.
Nykyään saksofonistit joutuvat usein vaihtamaan tyylilajia, joten monikäyttöinen suukappale olisi ihanteellinen. Täydellisen suukappaleen löytäminen riippuu omasta soitostyylistäsi ja tarpeistasi. Rohkeasti siis soitinkaupoille testailemaan.
Tästä pääset lukemaan laajan tekstin saksofonin aloittamisesta ja välineistä.